(Column) Over talentontwikkeling aan bureauzijde

Ik schreef deze column in een whitepaper over carriere perspectief aan bureauzijde vanuit mijn rol als bestuurdslid bij Young In Media (YIM) – onderdeel van MWG. Lees hier meer over dit whitepaper in Marketingtribune.

Young professionals werkende aan bureauzijde hebben het niet altijd even gemakkelijk. De tijd dat je enkel met een master diploma in communicatie- en/of marketing management aanspraak maakte op glansrijke carrière is voorbij. Het democratiseren van media-inkoop door big tech heeft drempels weggenomen en de wereld van media en marketing een stuk toegankelijker gemaakt. Iedereen met een mobiele telefoon en een creditcard kan tegenwoordig een campagne opzetten: de wereld ligt open!

“Op een oude fiets moet je het leren”. Deze uitspraak is ook zeker van toepassing aan bureauzijde en verklaart waarom persoonlijke groei, training en opleidingsmogelijkheden zo prettig wordt ervaren door yimmers. Waar anders dan aan bureauzijde kun je meters maken met meer ervaren vakspecialisten aan je zijde, ontdekken hoe de dynamieken van verschillende verticals werken en de veelzijdigheid van verschillende specialismen proeven in een bruisende omgeving? Tel daar de feesten en het netwerken bij op en je waant je als starter op de arbeidsmarkt als een kind in een chocoladefabriek.

Als YIM horen we van onze leden dat deze groei in kennis en ervaring in de eerste jaren dan ook gigantisch snel gaat, maar dat additionele verantwoordelijkheden (trainen en managen) en de omvang van het klantenpakket snel meegroeien. Juniors en mediors hebben daardoor al snel het gevoel dat zij een plafond bereikt hebben en ervaren (zoals ook dit onderzoek aantoont) onvoldoende ruimte om hun steile leercurve door te zetten. 

Het korte vs. lange termijn denken heeft het debat in onze industrie de afgelopen jaren aardig gedomineerd. Een merk zal niet tot zijn volledige potentieel groeien indien er enkel in de korte termijn geïnvesteerd wordt. Het is de vraag wanneer eenzelfde manier van denken óók toegepast wordt binnen de afdeling talentontwikkeling. Immers, waar voor adverteerders winst op de lange termijn door een sterk merk behaald wordt, is talent het spreekwoordelijke goud van een goed bureau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *